Ενοχλούν τα καραβάκια του Σαρωνικού που δένουν στην Παλαιά Φώκαια;

Κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, τουρίστες καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοιο στην Π. Φώκαια από την Ερμιόνη. Στη συνέχεια όμως, δεν παραμένουν στο χωριό μας για να ενισχύσουν την αγορά ή πιο γενικά την ανάπτυξη του χωριού αλλά επιβιβάζονται κατευθείαν σε λεωφορεία του τουριστικού πρακτορείου με προορισμό το αεροδρόμιο. Ντόπιοι και Αθηναίοι που έχουν τα εξοχικά τους εδώ προβληματίζονται για τα εξής: Γιατί δένει το καράβι στο μικρό μώλο στο τέλος του χωριού προς Σούνιο και όχι στο λιμάνι? Δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για τους λουόμενους εφόσον ο μώλος βρίσκεται ανάμεσα σε 2 μικρές παραλίες που τα καλοκαίρια σφύζουν από κόσμο? Δεν υποβαθμίζεται κατά κάποιο τρόπο η παραλία εκεί που θυμίζει λιμάνι εκείνες τις ημέρες? Σε ερώτηση που τέθηκε σε κάποιον αρμόδιο από τις λιμενικές αρχές σχετικά με το θέμα μας, η απάντηση του ήταν ότι εκεί δεν θεωρείται παραλία! Για αυτό τον λόγο για πρώτη φορά στα τόσα χρόνια έχει εγκαταλειφθεί και δεν έχουν καθαριστεί σωστά τα φύκια, δεν έχει ριχτεί άμμο και σε λίγο θα έχουμε και δυσωδία? Λόγο κρίσης ή συμφέρει σε κάποιους να μην φαίνεται παραλία. Σας παραθέτω και ένα απόσπασμα από την απάντηση που μας στείλανε οι λιμενικές αρχές Π. Φώκαιας & Ερμιόνης. Οι παραπάνω λοιπόν αρχές «εντέλλονται την παρακολούθηση και εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για την δυνατότητα προσέγγισης των πλοίων και την ασφάλεια επιβατών-περιηγητών …». Για την ασφάλεια των λουόμενων ουδείς λόγος.

Μαρίνα ΚΕΚΕ

Από το ρεπορτάζ του «Αττικού Παρατηρητή»

Κάθε Σάββατο προσεγγίζουν την Παλαιά Φώκαια και δένουν στο μόλο, αριστερά από το λιμάνι, τα καραβάκια που διασχίζοντας από την μια έως την άλλη άκρη τον Σαρωνικό κόλπο, μεταφέρουν ξένους τουρίστες από και προς την Ερμιόνη.
Οι τουρίστες έρχονται από τις χώρες τους αεροπορικώς στο Ελευθέριος Βενιζέλος και από εκεί μεταφέρονται με πούλμαν στην Παλαιά Φώκαια. Στη συνέχεια επιβιβάζονται στα τρία καραβάκια που έχουν ναυλωθεί, γι΄ αυτό το σκοπό και μεταφέρονται στα ξενοδοχεία τους στην Ερμιόνη. Στο πακέτο των διακοπών τους περιλαμβάνεται και αυτή η πανέμορφη θαλάσσια διαδρομή.
Οι επισκέπτες, μόλις πιάσουν Παλαιά Φώκαια, ξεχύνονται στους δρόμους της μικρής μας πόλης και συχνά παίρνουν το γεύμα τους στις παραλιακές ψαροταβέρνες.
Είναι μια ευχάριστη έκπληξη, η δρομολόγηση των σκαφών, αν και όπως φαίνεται δεν είναι ευχάριστη για όλους, μια και βρέθηκαν και οι επικριτές. Θα μολύνουν την θάλασσα (έχουν δει άραγε τι πετιέται στην θάλασσα λίγα μέτρα μακρύτερα;) Θα μας ενοχλούν όταν κάνουμε μπάνιο στον μόλο (τέσσερα χιλιόμετρα παραλία έχει ο όρμος της Αναβύσσου), κ.α. αιτιάσεις για να αναγκαστούν οι αρχές να διακόψουν την προσόρμιση των σκαφών.

Να σημειώσουμε ότι «ο Μόλος» δεν είναι τοπονύμιο, είναι αυτό που η σημασία της λέξης προσδιορίζει, δηλαδή μόλος ή προκυμαία που δένουν τα πλοία. Πολλές δεκαετίες πριν εκεί έδεναν τα φορτηγά καραβάκια που μετέφεραν το αλάτι από τις αλυκές. Επίσης να θυμίσουμε ότι στα σχέδια όσων μελετούσαν την προσέγγιση των ιπτάμενων δελφινιών στη Παλαιά Φώκαια, στον μόλο προέβλεπαν ότι θα αποβίβαζαν και θα αποβίβαζαν τους επιβάτες τους. Η παραλία την οποία υπαινίσσεστε η κυρία Κέκε, αυτή που βρίσκεται μπροστά από την κατασκήνωση τροχόσπιτων, δεν θα έπρεπε να επιτρέπεται η κολύμβηση, γιατί εκεί στραγγίζουν τα κατάλοιπα από την παράνομη χωματερή της Φώκαιας. Τέλος το λιμανάκι της Παλαιάς Φώκαιας δεν έχει τις απαιτούμενες προδιαγραφές για να ελλιμενίζονται σκάφη του μεγέθους της Μανταλένα και των άλλων δύο σκαφών.

Όπως διαπιστώσαμε, τα σκάφη έχουν όλες τις απαιτούμενες άδειες από τις λιμενικές αρχές και εξ΄ αυτού συνάγεται το συμπέρασμα ότι δεν επιτρέπεται η κολύμβηση σε αυτό το σημείο όπως και σε όλα τα σημεία προσόρμισης των σκαφών. Επίσης οι πλοιοκτήτριες εταιρείες καθάρισαν και διαμόρφωσαν το χώρο γύρο από τον μόλο με δικές τους δαπάνες.

Ελπίζουμε ότι θα σταματήσουν οι διάφορες «φωνές» και ότι θα συνεχίσουν τα καραβάκια να δένουν στα μέρη μας και κυρίως να φέρνουν τουρίστες που τους έχουν τόσο μεγάλη ανάγκη οι επαγγελματίες της περιοχής μας, αλλά και όλης της χώρας, αυτές τις δύσκολες εποχές.
Θα κάνουμε αυτές τις διαδρομές όλο το καλοκαίρι, μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη, μας είπε ο καπετάνιος του «Μανταλένα», ενός από τα τρία καραβάκια που συνατήσαμε το Σάββατο στις 21 του Μάι. Ακόμα μπορούμε να οργανώσουμε και μονοήμερες θαλάσσιες εκδρομές, στον Σαρωνικό, για τους κατοίκους του δήμου, αν ενδιαφερθούν οι εξωραϊστικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι της περιοχής.

Η ιδέα είναι πολύ καλή και είναι βέβαιο ότι θα σπεύσουν οι σύλλογοι της περιοχής, να προσφέρουν στα μέλη τους θαυμάσιες εκδρομές στον πανέμορφο Σαρωνικό.

3 Σχόλια to “Ενοχλούν τα καραβάκια του Σαρωνικού που δένουν στην Παλαιά Φώκαια;”

  1. χωρίς παρωπίδες Says:

    Εγώ που προέρχομαι από τον Πειραιά έχω δει το τι έπαθε η παραλία κατά μήκος της Πειραϊκής και στα βράχια της(όπου υπάρχουν τα αρχαία Κόνωνεια Τείχη) από την διέλευση των καραβιών διαφόρων μεγεθών. Το τελειωτικό κτύπημα για την ασφαλή κολύμβηση σε όλη την Πειραϊκή τον έδωσαν τα δύο ταχύπλοα «Κεντέρης» κλπ. όταν τα τεραστίων διαστάσεων κύματα που προκαλούσαν οι προπέλες τους ανακάτευαν τον βυθό διότι περνούσαν πολύ πιο κοντά στην παραλία από ότι έπρεπε πράγμα που είχε μετρήσει και είχε καταγγείλει το Λιμενικό και είχε υποβάλλει μήνυση στον καπετάνιο της εταιρείας του «Κεντέρης». Αποτέλεσμα όλη η πανίδα της παραλίας να έχει πληγεί και κατ’ ακολουθία να έχει πληγεί και η χλωρίδα και ακολούθησε η καταστροφή και η υποβάθμιση της παραλίας!!! Εγώ προσωπικά νομίζω ότι δεν σηκώνει τόσο κλειστός και μικρός όρμος όπως αυτός της Αναβύσσου μεγάλης εμβέλειας εμπορική και άλλη δραστηριότητα. Το λιμανάκι της Π. Φώκαιας έχει γίνει χαβούζα από τους συμπαθητικούς κατά τα άλλα αλιείς αφού αποθέτουν εκεί τα εντόσθια των ιχθύων που εμπορεύονται. Νομίζω ότι πρέπει πριν την οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα να προηγείται μελέτη επιστημονική περιβαλλοντικών επιπτώσεων όσον αφορά την δραστηριότητα που αιτείται η κάθε εταιρεία.

  2. Μαρίνα Κεκέ Says:

    Καταρχήν, είναι ευχάριστο το ότι ακούγονται πολλές και διάφορες “φωνές” για το καλό του τόπου μας. Μπορεί ενδεχομένως να διαφωνούμε σε κάποια θέματα αλλά αυτή είναι η μαγεία της δημοκρατίας, της ελευθερίας του λόγου η οποία αποτελεί ιδανικό που βοηθάει στη αναζήτηση και την ανακάλυψη της αλήθειας. Επικροτούμε τα όσα αναφέρατε και μας βρίσκετε απόλυτα σύμφωνους. Ο σκοπός όλων μας είναι κοινός: να συμβάλλουμε όλοι με όλα τα μέσα στην αναβάθμιση της Παλαιάς Φώκαιας. Ωστόσο, θα θέλαμε να σας διευκρινίσουμε τα εξής προς αποφυγήν παρεξηγήσεως:
    1) Σε καμία περίπτωση δεν αναφερόμαστε στην παραλία στη κατασκήνωση των τροχόσπιτων αλλά στην δεύτερη μικρή αλλά γραφική παραλία ακριβώς λίγα μέτρα πριν το μόλο στο τέλος της Φώκαιας προς Σούνιο (κάτω από την ταβέρνα Ρέμβη). Είναι μερικώς οργανωμένη με υπόστεγα, αποδυτήριο και ειδική κατασκευή για την διευκόλυνση ατόμων με κινητικά προβλήματα. Ίσως να μην υπήρξαμε σαφείς και ομολογούμε ότι αφήσαμε περιθώρια για σύγχυση ή και αμφιβολία.
    2) Η πανέμορφη αυτή παραλία φέτος έχει εγκαταλειφθεί. Τα φύκια δεν έχουν καθαριστεί σωστά και σε συνδυασμό με την εικόνα του πλοίου οι περαστικοί απομακρύνονται ενώ αυτοί που εξυπηρετούνται κυρίως ηλικιωμένοι δυσανασχετούν.
    3) Οι Λιμενικές Αρχές Ερμιόνης & Π. Φώκαιας απάντησαν γραπτώς σε αίτημα κατοίκων που διαμένουν πλησίον ότι τα δρομολόγια θα γίνονται Τετάρτη & Σάββατο και θα εκτελούνται από το επιβατικό πλοίο « Αλέξανδρος » από 9/04/11 έως 30/10/11. Δεν γνωρίζουμε αν κάτι έχει τροποποιηθεί μεταγενέστερα της εκδώσας απάντησης.
    4) Τα «πηγαδάκια» της μικρής μας κοινωνίας μαρτυρούν ότι τα πούλμαν πηγαινοέρχονται χωρίς να κάνουν στάσεις στην αγορά μας. Αδράξτε την ευκαιρία και κάντε και εσείς μία έρευνα στην τοπική κοινωνία. Θα χαρούμε να μας διαψεύσετε.
    5) Τις τελευταίες δεκαετίες ο μόλος υποδέχεται περιπατητές και λουόμενους. Τα παιδικά χρόνια όλων έχουν στιγματιστεί από τις βουτιές μας από την άκρη του και συνεχίζεται από τη νέα γενιά. Για το αν πληροί τις προϋποθέσεις για την προσάραξη πλοίων ομολογουμένως υπάρχει άγνοια αλλά δεν σημαίνει ότι αυτομάτως θα υπάρχει και αδιαφορία για την ασφάλεια των λουόμενων ή και των δικών μας παιδιών.
    6) Η διευκόλυνση της θαλάσσιας κυκλοφορίας συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση της εμπορικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας σε μια παράκτια περιοχή όπως τη δική μας. Θα είναι ευτυχές λοιπόν να υλοποιηθούν τα σχέδια αυτών που μελετούσαν την προσέγγιση ιπτάμενων δελφινιών και να οργανωθούν εκδρομές από τους συλλόγους προς τον Σαρωνικό. Με την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμού των λιμενικών εγκαταστάσεων στο εγγύς μέλλον θα πραγματοποιηθούν πιθανόν οι προσδοκίες μας ενώ ταυτοχρόνως θα δημιουργηθεί ένα λιμάνι ευρωπαϊκών προδιαγραφών που θα σέβεται το περιβάλλον της περιοχής και θα προάγει τις αρχές της αειφορίας.
    7) Η προσάραξη επιβατικών πλοίων κοντά σε παραλίες δημιουργεί εύλογα ερωτήματα λοιπόν στους κατοίκους, παραθεριστές και λουόμενους σχετικά με την επιβάρυνση της ποιότητας των θαλάσσιων υδάτων και του περιβάλλοντος γενικότερα. Δεν θα έπρεπε να τους αποκαλούμε «επικριτές που επικοινωνούν με υπαινιγμούς». Απεναντίας, θα έπρεπε να διαφανεί και να εκτιμηθεί το ενδιαφέρον τους για την πόλη στην οποία ζούνε. Εάν λανθάνουν, θα είναι εύχαρεις να τους υποδείξετε το σωστό εφόσον ευνοεί την Παλαιά Φώκαια.

    • Συμφωνούμε απόλυτα με το σύνολο της τοποθέτησής σας , με μόνο μία παρατήρηση. Το ότι η δημοτική κοινότητα της Παλαιάς Φώκαιας δεν έχει καθαρίσει την παραλία που βρίσκεται κάτω από την ψαροταβέρνα που αναφέρατε, αυτό δεν έχει καμία σχέση με την πρόσδεση στο μόλο των σκαφών. Από την δική της αδιαφορία και ενδεχομένως την αδυναμία λόγω οικονομικών να την καθαρίσει, παρουσιάζεται η εικόνα που περιγράφετε. Επομένως οι λουόμενοι θα πρέπει να απευθυνθούν σ΄ αυτήν.
      Σχετικά με το λιμάνι. Υποτίθεται ότι η πρώην κοινότητα Παλαιάς Φώκαιας έχει λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις γα να δημιουργηθεί το αλιευτικό καταφύγιο. Το έχει διαφημίσει επαρκώς ο κ. Τσαλικίδης ως «προσωπική» του επιτυχία. Δεν ξέρουμε βέβαια αν οι προδιαγραφές του θα είναι τέτοιες ώστε να μπορούν να δένουν πλοία σαν το Μανταλένα ή το Αλέξανδρος και δεν ξέρουμε και αν πρέπει. Ο «Αττικός Παρατηρητής» είχε εναντιωθεί στα «σχέδια» του πρώην κοινοτάρχη Δημήτρη Φιλίππου να δημιουργηθεί ένα λιμάνι που θα δεχόταν 125 σκάφη μήκους μέχρι 25 μέτρων.
      Όλα τα άλλα ερωτήματα που θέτετε είναι απολύτως εύλογα και χρήζουν απαντήσεων, αλλά είναι αναγκαία και η περιφρούρηση από τους πολίτες για την καλή χρήση των αδειών που έχουν δώσει οι λιμενικές αρχές στους πλοιοκτήτες.
      Ευχαριστούμε για την επικοινωνία

Σχολιάστε